Hoe werkt een succesvol loyalty programma voor Recruitment.
Een samenwerking tussen onze klant Kadenza & De Wervingsfabriek

Miriam DirkseWeek in week uit zitten Ellen Houtman (Recruitment Lead Kadenza) en ik te brainstormen hoe we nou ons target gaan halen. En nog belangrijker, ons target met de kwaliteit die Kadenza eist. Zo efficiënt mogelijk werven blijkt af en toe een grote uitdaging te zijn. Hoe krijg je de top kandidaten aan tafel? Hoe weet je ze te enthousiasmeren? Waarom moeten ze voor ons kiezen en niet voor de concurrent? Kortom een hele weg naar het ‘binnenhalen’ van de juiste IT consultant.

In 2018 lazen wij een artikel over een Tsjechisch IT Bedrijf dat het “Loyalty Programma” implementeerde en successen mee boekte.  Wat zij stellen is “pre-recruitment”. “Het gaat volgens hen niet om die ene vacature, maar juist om het proces dat je met een kandidaat doorloopt voordat hij of zij solliciteert. Volgens dit artikel is dit bij hoogopgeleide IT’ers minimaal een jaar.” 

Dit leek erg op de situatie die Kadenza de afgelopen jaren had gecreëerd. Het werven van de juiste IT consultant is geen direct hire, maar een heel proces.

We hebben de markt in kaart gebracht (talent mapping), we kennen onze doelgroep, al dan niet persoonlijk, maar we weten waar ze wonen, werken en wat hen ervaring is. Kortom we weten wie we binnen willen hebben!

Maar hoe dan? Blijven we een overload aan LinkedIn berichten sturen? Nee, dit werkt niet! We pakken het anders aan, een persoonlijke en gestructureerde benadering, “pre-recruitment”. Eerst verwennen & echt kennismaken/ contactleggen én dan via goede gesprekken aannemen.

Het stappenplan: 

  1. Breng je doelgroep helemaal in kaart (Wie zijn interessant voor jouw bedrijf)
  2. Maak een splitsing tussen “Gold”, “Silver” en “Regular” kandidaten.  Tot welke groep welke kandidaat behoort, wordt natuurlijk bepaald door de kwaliteit van de kandidaat, locatie, opleiding en ervaring maar ook door de interactie en interesse die iemand toont.
  3. Bedenk ludieke acties per doelgroep.
  4. Maak een strakke planning en opvolging.
  5. Je zal zien dat je de top A-spelers aan tafel krijgt, zorg hier dan natuurlijk voor een super goede candidate experience.

Segmentatie is de key bij deze aanpak. Weet wie je binnen wil halen en zorg dat je actie gericht is op die persoon. Voorbeelden van persoonlijke acties zijn uitnodigen voor diners, training, events en persoonlijke kaartjes.

Wil je meer groei in 2019 en ook een VIP programma om de juiste mensen aan tafel te krijgen, dan komen wij graag in gesprek en kijken we waar wij elkaar kunnen helpen. Een beller is sneller 06-15859319 of roos.dekker@dewervingsfabriek.nl