Recruitment Innovation Event

Recruitment Innovation Event met Merit en Steven

Met drie van onze Recruiters van DWF waren wij aanwezig bij Recruiters United. Voor wie het gemist heeft hierbij  Lara Vreeke’s bevindingen van de middag.

IMG_6698Dinsdag 12 december ging ik samen met Merit en Steven naar een event van Recruiters United. De twee sprekers van de dag gingen daar beiden wat vertellen over de invloed van innovatie op recruitment. Artificial Intelligence was hierbij het sleutelwoord. Het was een interessante middag, al moet ik als kritische sidenote wel zeggen dat de informatie nog erg breed was, er werden dan ook weinig aspecten gegeven die ik gelijk toe zou kunnen passen in het eigen werk.

Oscar Mager beet het spits af. Hij merkte al gelijk op dat er weliswaar innovatieve middelen beschikbaar zijn op het gebied van recruitment, maar dat deze dan worden ingezet binnen een ‘ouderwets’ recruitment model. Recruiters en Hiring Managers letten eigenlijk voornamelijk op de quality of hire, the time to hire and the cost to hire en niet op innovatie binnen het recruitmentproces.

Na deze korte introductie ging Oscar meer in op Artificial Intelligence en data. Data is de nieuwe ‘olie’, alle TOP bedrijven zijn bedrijven die data verzamelen, zoals Google, Apple en Facebook. Ze halen de klassieke oliebedrijven, zoals Shell, qua jaaromzet inmiddels met gemak in. Data is de grondstof voor Artificial Intelligence, een ‘eng’ begrip, omdat het gaat over het vervangen van mens door machine. Oscar gaf echter het begrip Intelligence Augmentation, waarbij de focus ligt op het verbeteren van het werk van mensen. Dit is super toepasbaar op recruitment, omdat het ervoor kan zorgen dat de candidate journey zo prettig mogelijk wordt voor een kandidaat. Enkele voorbeelden:

  • Goede chatbots inzetten die 24/7 vragen kunnen beantwoorden, wat zorgt voor een snelle afhandeling. Het scheelt de recruiter ook een boel tijd. Zo’n 80% van de vragen kan zo’n chatbot namelijk makkelijk beantwoorden.
  • Skype Translator: Een programma dat voor jou vertaalt, waardoor bijvoorbeeld sollicitatiegesprekken in de moedertaal kunnen worden gevoerd. Als voorbeeld dit (hele schattige) filmpje.
  • Speech to text programma’s: Écht goede notuleerprogramma’s, waardoor sollicitatiegesprekken worden getranscribeerd en kunnen worden vergeleken op basis van bijvoorbeeld kernbegrippen.
  • En als laatste een voorbeeld dat al enigszins wordt toegepast: het nog persoonlijker maken van de vacatures die een kandidaat ziet, gebaseerd op het zoekgedrag. Dit is de eerste stap in een persoonlijke candidate journey.

De tweede spreker van Robin Young, oprichter van Seedlink. Seedlink is een programma dat taal analyseert en hierdoor beter en sneller de juiste kandidaat weet te kiezen dan de recruiter, zonder ook maar één blik op een cv te werpen. Robin vertelde meer over innovatie en welke vormen er eigenlijk zijn. Zo sprak hij over incremental innovation, waarbij oude dingen op een nieuwe manier worden gebruikt (bijvoorbeeld van telegraaf naar telefoon) en over radical innovation waarbij nieuwe dingen op een nieuwe manier worden gebruikt (bijvoorbeeld van telefoon naar smartphone). Op het gebied van recruitment is het bedrijf Indeed een goed voorbeeld, een soort ouderwetse vacaturebank net als in de krant vroeger, maar nu dan online.

Daarnaast ging Robin in op hoe belangrijk falen is bij innovatie. Falen is namelijk helemaal niet erg, daar leer je van. Daarnaast kunnen fouten soms toch later heel succesvol zijn, het programma Slack bijvoorbeeld werd eerst heel slecht ontvangen. Nu is het één van de grootste zakelijke communicatieprogramma’s.

Zoals gezegd is Seedlink een programma dat taal analyseert. Dit hebben ze bijvoorbeeld ingezet bij de campus recruitment van L’Oréal in China. Sollicitanten moesten in plaats van hun cv in te sturen, antwoord geven op een aantal open vragen. De antwoorden werden vervolgens geanalyseerd en een model van gemaakt. Dit zorgde ervoor dat L’Oréal heel snel de beste mensen vond, ondanks dat de cv’s wellicht geen perfecte match waren.

Taal is hierbij natuurlijk de sleutel. Het is een combinatie van wat mensen zeggen en hoe mensen het zeggen, daarmee kun je van alles voorspellen! Als voorbeeld gaf Robin het volgende voorbeeld, twee zinnen met evenveel woorden en dezelfde boodschap, maar gelijk zie je dat het gezegd is door twee hele andere type mensen: I LOVE movies! Versus I like film. De extraverte Amerikaan versus de introverte Engelsman. Door het stellen van open vragen geven mensen een onderbewust antwoord, dit is een stuk minder te manipuleren dan multiple-choice vragen.

Ik gaf aan het begin van deze blog al aan dat ik de informatie erg breed vond. Er waren weinig dingen die ik gelijk toe kan passen in mijn werk. Wél denk ik dat innovatie iets is om in de gaten te houden. Zeker een analyse van taal middels een programma als Seedlink zou een hele grote bijdrage kunnen leveren aan het aanscherpen van je recruitmentproces.

Zoals gezegd, het was een super interessante middag en ik kijk nu al uit naar het volgende Recruiters United event!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *