Succesvol Werven in 2018!

Ik denk dat succesvolle werving en het halen van recruitment doelstellingen voor alle organisaties haalbaar is. In dit blog leg ik graag uit hoe wij dit voor onze klanten realiseren.

De Wervingsfabriek werkt met Building Blocks zodat wij zeker weten dat alle tools op een succesvolle manier ingezet worden én jouw wervingstargets gehaald worden. Wij vinden het belangrijk dat jouw organisatie bij de latent werkzoekende onder de aandacht komt en jouw recruitment proces professioneel en snel verloopt. Zelfs de kandidaten die nu niet bij je organisatie passen moeten een goed gevoel over houden na een kennismakingsgesprek.

Dit zijn de Building Blocks die De Wervingsfabriek inzet in volgorde van belangrijkheid:

  1. HET Recruitment proces: Dit wordt vaak als vanzelfsprekend gezien, maar is wel het meest belangrijk. Hiervoor is een professioneel ATS (applicant tracking systeem) nodig waarmee je kan meten wat je wervingskanalen zijn, maar ook wat bijvoorbeeld de doorlooptijden zijn van sollicitanten per afdeling. Hiring managers moeten weten hoe belangrijk een goed en snel proces is en ze moeten inspirerende interviews kunnen houden. Zonder een gedegen recruitment proces werken de andere Building Blocks ook niet optimaal. Start dan ook niet met een arbeidsmarktcampagne voordat dit proces op orde is.
  2. Talent mapping & sourcing: Hoe fijn is het om te weten waar je doelgroep zich bevindt en hoe groot deze groep is? Van welke concullega’s wil jij graag je nieuwe medewerkers maken? Maak hiervoor een overzicht van je doelgroep, door middel van talent mapping, en raak vervolgens in gesprek met je doelgroep. Doe dit structureel en op een persoonlijke manier, want geen enkele kandidaat reageert positief op een huntmail die niet persoonlijk is.
  3. Referral “refer a friend”: Dit heeft betrekking op het idee van ‘every employee is an ambassador’. Hoe zorg je ervoor dat je huidige medewerkers betrokken zijn bij werving én ze hun netwerk inzetten om kandidaten aan te dragen? Met alleen een referral bonus kom je er niet. In elk kwartaal moet er daarom dan ook aandacht worden besteed aan referral. Naast dat dit voor behoud en binding geen kwaad kan, realiseer je zo minimaal 30% van je instroom via je huidige medewerkers.
  4. Arbeidsmarktcommunicatie: Een goede (mobiele) website is de basis, maar hiermee werf je geen kandidaten. Na een goede online arbeidsmarktcampagne is gebleken dat de naamsbekendheid van je organisatie onder je doelgroep daarmee minimaal kan worden verdubbeld. Je kan tegenwoordig je communicatie dus heel gericht inzetten en alleen aan je doelgroep je advertenties laten zien.
  5. Smart Connected: De titel zegt het al, je moet slim in gesprek blijven met je doelgroep. Verzamel alle gegevens, bouw een database op en stuur regelmatig nieuwsbrieven rond en deel ook inhoudelijke kennis of events met je doelgroep.
  6. Events: wanneer het recruitment proces optimaal verloopt, je jouw hele doelgroep in kaart hebt gebracht en je in gesprek bent met je doelgroep is een event een goede manier om kandidaten beter met je organisatie kennis te laten maken. Ga geen vrijdagmiddag bitterballenborrel organiseren of karten, maar koppel jouw event altijd aan inhoud. Nodig een interessante spreker uit en zorg voor promotie van dit event zowel via online kanalen als via je huidige medewerkers. Wanneer je drie maanden van tevoren begint kan je zeker een event met minimaal 50 potentiële nieuwe medewerkers realiseren.

Wil je zeker weten dat jouw organisatie in 2018 haar wervingsdoelstellingen haalt? Dan komen wij graag langs voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *