Recruitment in 2025
7 januari 2025
3 min
De arbeidsmarkt blijft in beweging en als organisatie moet je meebewegen. Na tien jaar ervaring met De Wervingsfabriek zie ik dat organisaties die de juiste keuzes maken voorop lopen in het aannemen van talent. Laat ik je meenemen in wat er komt en hoe je daarop kunt inspelen.
Zonder goed process ben je nergens
Geen ‘hippe trend van 2025’, maar dit is de basis. Het eerste wat wij doen bij klanten is afstemmen wat een goed proces is en afstemmen hoe hun recruitmentproces eruit gaat zien. Sourcing, interviews, referrals, ga zo maar door. Om de juiste mensen aan te nemen, moeten de processen hiervoor op orde zijn, anders wordt het chaos. En dan loopt je organisatie talenten en groeikansen mis.
Tip 1; Werk met een eenduidig proces, goed ATS (Applicant Tracking System) en maak een goede recruitmentrapportage. Zorg dat deze up to date blijft en meet je KPI’s.
Competentiegericht aannemen wordt de norm
Het traditionele CV-gerichte recruiten maakt plaats voor een focus competenties en potentie. Diploma’s blijven belangrijk, maar de potentie van wat iemand daadwerkelijk kan leren staat centraal. Welke vragen stel je bij een bepaalde rol? Zorg dat iedereen op de hoogte is van de competenties zodat de juiste vragen gesteld worden. Iedereen die gesprekken voert moet weten hoe je dit doet.
Tip 2; Train je Hiring Managers in het stellen van de juiste vragen tijdens een interview. Werving is meer dan een CV en een goed gevoel.
Gebruik het netwerk van je medewerkers
Met een goed opgezet referral programma kun je niet alleen sneller werven, maar ook beter. Doorverwezen kandidaten passen vaak uitstekend bij je bedrijfscultuur en blijven gemiddeld langer aan boord.
Tip 3; Beloon je medewerkers voor het delen van vacatures, het aandragen van talent en het meedenken bij recruitment acties.
Benader de markt pro-actief
Ken je markt en benader de mensen die je graag wilt hebben pro-actief. Geen post & pray en hopen dat je de juiste sollicitant treft. Neem het heft in eigen hand zodat dit ook voorspelbaarheid geeft aan instroom.
Tip 4; Bepaal je talent sourcing strategie. Van een informatief webinar tot een persoonlijk berichtje, zorg dat je in gesprek bent en blijft met je doelgroep. En een LinkedIn recruiter seat is prijzig maar haal je hier 3 hires uit dan is je cost per hire wel interessant.
AI als efficiëntie-partner
Kunstmatige intelligentie wordt niet alleen een tool, maar een essentiële partner in het recruitmentproces. Het helpt bij het vinden van de juiste kandidaten, het maken van notities en het versnellen van processen. Maar vergis je niet – de menselijke touch blijft cruciaal voor het beoordelen van cultuurfit en potentieel.
Tip 5; Bepaal je AI strategie voor recruitment. Maak iemand hiervoor verantwoordelijk. Tip: Check onze post over interessante AI tools.
Zichtbaarheid werkt in je voordeel
Zorg dat je via ‘social’ media een plek uitstraalt waar iemand wil werken. Voor veel organisaties zullen dat LinkedIn en Instagram zijn. Laat niet alleen je klantcases en je super-oplossing zien, maar ook je mensen. Maar dan echt!
Tip 6;Laat medewerkers bijdragen aan social media content. Dit zorgt voor creativiteit, afwisseling en authenticiteit.
Vooruitblik
Bij De Wervingsfabriek geloven we dat alle kandidaten te werven zijn, mits je de juiste benadering kiest.
Laten we samen bouwen aan een toekomst waarin recruitment niet draait om het vullen van vacatures, maar om het creëren van duurzame groei door het aannemen van de beste mensen op de goede plek. Of je nu 10 of 300 vacatures hebt.