Referral recruitment: hoe pak je het aan?
19 augustus 2025
6 min
Bij De Wervingsfabriek vinden we dat referral recruitment hét kanaal moet zijn voor duurzame groei. Niet alleen omdat het voordeliger is dan externe bureaus, maar vooral omdat A-spelers andere A-spelers aantrekken. Dus de kwaliteit van de kandidaten ligt hoger. Medewerkers die iemand aandragen uit hun netwerk, zorgen voor kandidaten die sneller ingewerkt zijn, beter passen bij de cultuur en langer blijven. Dit is ook te lezen in het boek Work Rules! van Laszlo Bock, voormalig SVP People Operations bij Google. Uit onze ervaring blijkt dat organisaties die referral recruitment centraal zetten, tot wel 40% van hun instroom uit dit kanaal kunnen halen. Wat ons betreft moet het je grootste wervingskanaal zijn.
Waarom A-spelers andere A-spelers aantrekken
A-spelers zijn mensen die goed presteren én goed passen binnen de cultuur. Het kan een uitdaging zijn om die eerste A-players te vinden, maar als je eenmaal weet wie dat zijn, wil je er meer van in je bedrijf. Goed nieuws, A-spelers kennen vaak andere toppers in hun netwerk. Door A-spelers te belonen voor het aandragen van nieuwe collega’s, bouw je een team dat sneller ingewerkt is, beter samenwerkt en bijdraagt aan de groei van de organisatie. Dit zie je terug in de kwaliteit van de instroom, de snelheid van onboarding en het behoud van medewerkers.
Referrals recruitment vs andere kanalen
Ik zei al even dat referral recruitment vaak voordeliger is dan andere kanalen. Dit komt doordat je geen externe bureaus betaalt, je eigen netwerk en collega’s inzet om dit te doen, maar ook omdat dit zorgt voor warme introducties via mensen die al goed passen in de organisatie en het beste weten wie een goede match is. Je hebt dus niet alleen minder initiële kosten (lagere CPH), maar ook nog betere hire-ratio’s (van bijv sollicitaties tot interviews tot aanbod).
Als je meer over deze kostenvergelijking en Cost Per Hire wilt weten, lees dan ook mijn andere blog, dit zal je helpen dit te vergelijken voor jouw organisatie.
Referral voorbeelden en ideeën
Ik hoef je dus niet verder te overtuigen waarom je referrals als wervingskanaal moet prioriteren. Maar hoe pak je het aan, dat is de vraag. Want het is wezenlijk anders dan bijvoorbeeld sourcing. Na 10 jaar Recruitment en HR hebben we een lange lijst aan referral campagnes gedraaid. Laat me je meenemen in een aantal van deze om jouw fantasie te prikkelen.
Een creatieve referral actie: Een maand lang gratis boodschappen
Stel je voor: je ontvangt een kaartje op je huisadres met de boodschap “Zullen wij je zomervakantie betalen?”. Zo’n actie zorgt niet alleen voor enthousiasme bij medewerkers, maar activeert hen ook op een positieve en persoonlijke manier. Deze creatieve insteek, geïnspireerd op de Presspage Summer Referral Card, zorgt ervoor dat referral recruitment top-of-mind blijft in de organisatie en medewerkers écht gaan meedenken. Ook is dit een kostenefficiënte manier om als bedrijf een beloning in te zetten, terwijl dit voor een medewerker een grote impact heeft.
Een monetaire beloning: Slim en transparant
Een referralprogramma werkt het beste als het transparant en aantrekkelijk is. Een beproefd model: €2.500 bij indiensttreding en nog eens €2.500 na één jaar dienstverband. Zo beloon je medewerkers voor kwaliteit én voor het aandragen van mensen die blijven. Dit is niet alleen eerlijk, maar ook effectief: medewerkers worden zo gestimuleerd om alleen die kandidaten voor te stellen die echt passen bij de organisatie en het team.
Praktijkvoorbeeld 1: Inergy
Het nieuwe medewerkers diner bij Inergy was een terugkerend succes. Ieder kwartaal stond er een diner op de planning. Alle nieuwe medewerkers, evenals de directie, werden uitgenodigd. Het begon met een voorstelronde, een praatje van de directie en eindigde met een referral challenge. De ene keer was de challenge: Iedereen die een toetje wil moet een naam van een referral opschrijven op een groot bord aan de wand. De andere keer was de challenge in teamvorm en was er een competitie om per team minimaal 5 referrals aan te dragen. Zo was er voor een paar duizend euro (de kosten van het diner) een lijst van 15 referrals gecreëerd. Dit resulteerde in een hoog aantal hires per gesprek.
Praktijkvoorbeeld 2: iwell
Bij scale-up iwell hebben we een referral campagne opgezet die direct impact had. Door het proces te optimaliseren, een aantrekkelijke referral bonus te introduceren en het team actief te betrekken, groeide het aantal FTE bij iwell in zes maanden tijd met 50%, zonder één hire via een extern bureau. Iedere kandidaat kwam uit eigen netwerk of actieve sourcing, wat zorgde voor lagere kosten en een sterkere cultuur.
Rad van referral: Gamification voor extra impact
Gamification werkt! Denk aan het Rad van Referral: elke succesvolle referral geeft een medewerker een draai aan het rad, met prijzen als extra vakantiedagen, cadeaubonnen of zelfs een weekendje weg. Zo maak je van referral recruitment een feestje, verhoog je de betrokkenheid en creëer je een gezonde competitie binnen het team.
Het kan ook simpel: drink samen wat koffie
Een creatieve referral actie is natuurlijk geweldig, maar het hoeft niet per se. Je kunt ook met iedere medewerker een koffie inplannen, de open vacatures doornemen en hen vragen wie zij kennen die een mooie aanwinst zijn voor het bedrijf. Je kunt het nog makkelijker maken door samen door de LinkedIn- connecties te gaan van de collega. Op deze manier hebben wij bijvoorbeeld STX en Rocsys geholpen met referral recruitment.
Ook deze simpele aanpak vereist wel wat werk zodra het om grotere ondernemingen gaat. Zo hebben wij dit bij Backbase op grote schaal gedaan. Waarbij we ook alle medewerkers hebben getraind en geonboard op het ATS (Applicant Tracking System), in dit geval Greenhouse. Zodat iedereen zelf zijn/haar referrals kon uploaden. Ook is er een korte presentatie gegeven over de ‘regels’ van het aandragen van referrals. Aan het eind van het kwartaal werden de Backbase Heroes (iedereen die een aangenomen referral heeft aangedragen) in de spotlight gezet en kregen zij een bonus en een cadeau.
Conclusie: Maak van referral recruitment het grootste kanaal
Referrals als recruitmentkanaal verlagen de wervingskosten aanzienlijk. Bovendien beloon je je eigen medewerkers, wat hun betrokkenheid vergroot. Kandidaten via referrals blijken vaak sneller in te werken, beter te passen bij de cultuur en blijven vaak langer binnen de organisatie.
Wil je als organisatie écht het verschil maken in de recruitment-game? Zet dan vol in op referral recruitment. Met creatieve acties, een transparant beloningsmodel en aandacht voor gamification maak je van je medewerkers je beste recruiters. Zo bouw je aan een duurzaam, sterk team dat klaar is voor de toekomst
Nog meer blogs uit ons team
Verhalen van De Wervingsfabriek