Zeven tips voor Sourcing

guidoEén van de manieren om nieuw personeel te werven is via sourcing. Omdat dit meer omvat dan een paar berichtjes sturen via LinkedIn heb ik een aantal tips op een rijtje gezet:

7 belangrijke tips voor het sourcen (van IT-ers): 

  1. Voordat je online gaat zoeken naar kandidaten, WEET waar je naar moet zoeken. Dit betekent dat je minimaal 45-60 minuten moet doorbrengen met je hiring manager (HM). Voorafgaand aan dit gesprek kun je alvast een aantal kandidaten voorleggen. Toets vervolgens of deze kandidaten aan de criteria voldoen die je hebt besproken met je HM. Klopt dit niet? Gewoon weer om tafel! Het heeft geen zin om te sourcen naar kandidaten als deze niet goed matchen met je vacatures. Zelf probeer ik een aantal maal terug te gaan naar de HM om te toetsen of ik op de goede weg ben. Dit kost tijd, maar zorgt er wel voor dat jij succesvol kunt worden.
  2. Bedenk van tevoren wat het doel is van sourcen. Wat mij betreft is het doel ALTIJD contact leggen. Je hoeft niets te verkopen, je hoeft niemand meteen te overtuigen. Je wilt wel iemand activeren, maar alleen activeren om contact te leggen niet om meteen te solliciteren. Ik heb daarom ook maling aan berichten met een link naar een vacature, lege opmerkingen over potentiële matches en deadlines. Op het moment dat je contact hebt kun je toelichten waarom je iemand hebt benaderd en het gesprek echt aangaan.
  3. Besef dat je bezig bent met Arbeidsmarktcommunicatie. Als je vanuit de naam van je opdrachtgever potentiële kandidaten benaderd moet je ALTIJD gedegen te werk gaan. Een negatieve ervaring van een kandidaat heeft altijd effecten op het bedrijf. Zeker wanneer een bedrijf niet zo bekend is, heeft de ‘candidate experience’ erg veel invloed. En een goede naam is zo veel makkelijker af te breken dan op te bouwen.
  4. Ga altijd voor lange termijn contacten. Tuurlijk, je hebt nu een vacature die je wilt vullen, dat begrijp ik ook. Maar denk aan de lange termijn. Over 6 maanden heb je deze vacature waarschijnlijk weer (of nog steeds). Daarom, als iemand op dit moment geen interesse heeft, geen probleem. Vraag of je iemand over 6 – 12 maanden opnieuw mag benaderen. Zet hiervoor een reminder in je ATS of desnoods LinkedIn, en VOLG DIT ALTIJD OP. Belofte maakt schuld.
  5. Maak je bericht PERSOONLIJK. Dit is zo’n voor de hand liggend punt, maar wordt zo vaak vergeten. Dus, laat zien dat je iemands profiel hebt bekeken, en probeer je in te leven in die persoon. Hoe wilt hij/zij zich ontwikkelen? Wat is logisch, wat niet? Waarom zou iemand passen bij je bedrijf, waarom niet? Wees nieuwsgierig en open hierover. Dit betekent dat je hier meer tijd aan kwijt bent, en dat moet je intern ook zo verkopen. Kwaliteit boven kwantiteit.
  6. Rapporteer! Het is ontzettend belangrijk om intern te rapporteren over je voortgang. Zo laat je zien waar je mee bezig bent, en waar dit toe leidt. Op basis vandeze gegevens kun je vervolgens je strategie wijzigen of intensiveren. Ga hierbij niet af op de gegevens van LinkedIn recruiter (deze kunnen erg misleidend zijn) maar doe dit in een eigen rapportagebestand.
  7. Maak tijd vrij voor sourcing. Een van de grootste valkuilen voor corporate recruiters die zelf sourcen is dat ze door de dagelijkse drukte er niet meer aan toekomen. Tussen de bedrijven door een uurtje sourcen werkt niet. Blokkeer daarom tijd in je agenda. Zelf begin ik mijn dag vaak met mails en de hoge prioriteit zaken. Vervolgens sluit ik mijn mail af (of negeer ik deze tijdelijk) om tot de lunch te sourcen. Afhankelijk van de werkdruk kan je dit na de lunch herhalen. Een andere manier is om met je team KPI’s af te spreken. Hoe je dit haalt moet je zelf weten, als je het maar haalt.

Dit waren slechts 7 tips voor sourcing. Het is niet moeilijk om deze lijst nog heel veel langer te maken. Wil je meer weten over hoe jij het beste contact kunt leggen met potentiële kandidaten en welke strategieën je hierin kunt volgen? We komen graag eens langs om je meer hierover te vertellen, en je te laten zien hoe jij je processen het beste kunt inrichten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *