8 tips voor sourcing

7 oktober 2022

5 min

Eén van de manieren om nieuw personeel te werven is via sourcing. Omdat dit meer omvat dan een paar berichtjes sturen via LinkedIn heb ik een aantal tips op een rijtje gezet:

8 belangrijke tips voor het sourcen (van IT-ers):

1 Weet waar je naar zoekt
Voordat je online gaat zoeken naar kandidaten, WEET waar je naar moet zoeken. Dit betekent dat je minimaal 45-60 minuten moet doorbrengen met je hiring manager (HM). Voorafgaand aan dit gesprek kun je alvast een aantal kandidaten voorleggen. Toets vervolgens of deze kandidaten aan de criteria voldoen die je hebt besproken met je HM. Klopt dit niet? Gewoon weer om tafel! Het heeft geen zin om te sourcen naar kandidaten als deze niet goed matchen met je vacatures. Zelf probeer ik een aantal maal terug te gaan naar de HM om te toetsen of ik op de goede weg ben. Dit kost tijd, maar zorgt er wel voor dat jij succesvol kunt worden.

2 Sourcing doel
Bedenk van tevoren wat het doel is van sourcen. Wat mij betreft is het doel ALTIJD contact leggen. Je hoeft niets te verkopen, je hoeft niemand meteen te overtuigen. Je wilt wel iemand activeren, maar alleen activeren om contact te leggen en niet om meteen te solliciteren. Ik heb daarom ook maling aan berichten met een link naar een vacature, lege opmerkingen over potentiële matches en deadlines. Op het moment dat je contact hebt kun je telefonisch of met een video call toelichten waarom je iemand hebt benaderd en waarom jij een mogelijke match ziet.

3 De ‘candidate experience’
Besef dat je bezig bent met Arbeidsmarktcommunicatie. Als je vanuit de naam van je opdrachtgever potentiële kandidaten benaderd moet je ALTIJD gedegen te werk gaan. Een negatieve ervaring van een kandidaat heeft altijd effecten op het bedrijf. Zeker wanneer een bedrijf niet zo bekend is, heeft de ‘candidate experience’ erg veel invloed. En een goede naam is zo veel makkelijker af te breken dan op te bouwen.

4 Leg contact
Ga altijd voor lange termijn contacten. Tuurlijk, je hebt nu een vacature die je wilt vullen, dat begrijp ik ook. Maar denk aan de lange termijn. Over 6 maanden heb je deze vacature waarschijnlijk weer (of nog steeds). Daarom, als iemand op dit moment geen interesse heeft, geen probleem. Vraag of je iemand over 6 – 12 maanden opnieuw mag benaderen. Zet hiervoor een reminder in je ATS of desnoods LinkedIn, en VOLG DIT ALTIJD OP. Belofte maakt schuld.

5 Persoonlijke benadering
Maak je bericht PERSOONLIJK. Dit is zo’n voor de hand liggend punt, maar wordt zo vaak vergeten. Dus, laat zien dat je iemands profiel hebt bekeken, en probeer je in te leven in die persoon. Wees nieuwsgierig en open hierover. Dit betekent dat je hier meer tijd aan kwijt bent, en dat moet je intern ook zo verkopen. Kwaliteit boven kwantiteit.
Wees empathisch en denk na over de persoon die je benadert. Worden ze al veel benaderd? Waar zou hij/zij mee bezig zijn nu? Waarom zou het nu een logische stap kunnen zijn? Gebruik dit in je bericht om het echt persoonlijk te maken. Een handige tip hierbij is om NOOIT je zin te beginnen met “ik”.

6 Blok je agenda voor sourcing
Maak tijd vrij voor sourcing. Een van de grootste valkuilen voor corporate recruiters die zelf sourcen is dat ze door de dagelijkse drukte er niet meer aan toekomen. Tussen de bedrijven door een uurtje sourcen werkt niet. Blokkeer daarom tijd in je agenda. Zelf begin ik mijn dag vaak met mails en de hoge prioriteit zaken. Vervolgens sluit ik mijn mail af (of negeer ik deze tijdelijk) om tot de lunch te sourcen. Afhankelijk van de werkdruk kan je dit na de lunch herhalen. Een andere manier is om met je team KPI’s af te spreken. Hoe je dit haalt moet je zelf weten, als je het maar haalt.

7 Wees Gretig
Als iemand interesse heeft, meteen bellen of een afspraak maken. Als je geen tijd vrijmaakt in je agenda om je potentiële kandidaten op te volgen, verlies je het momentum. Dus wees gretig, en maak jezelf beschikbaar om snel te reageren.

8 Rapporteer en evalueer
Het is ontzettend belangrijk om intern te rapporteren over je voortgang. Zo laat je zien waar je mee bezig bent en waar dit toe leidt. Op basis van deze gegevens kun je vervolgens je strategie wijzigen of intensiveren. Ga hierbij niet af op de gegevens van LinkedIn recruiter (deze kunnen erg misleidend zijn) maar doe dit in een eigen rapportagebestand.

Dit waren slechts 8 tips voor sourcing. Het is niet moeilijk om deze lijst nog heel veel langer te maken. Wil je meer weten over hoe jij het beste contact kunt leggen met potentiële kandidaten en welke strategieën je hierin kunt volgen? We komen graag eens langs om je meer hierover te vertellen, en je te laten zien hoe jij je processen het beste kunt inrichten.

 

Door Guido Dekker