Groeipijn tips voor start- & scale-ups

8 juni 2023

3 min

Groeipijn tips voor start- & scale-up
De fase van start- naar scale-up gaat gepaard met uitdagingen. Processen moeten geprofessionaliseerd worden als je klaar wilt zijn voor groei. Groei in klanten en omzet maar ook groei en behoud van medewerkers.

Scale-ups hebben processen en structuur nodig, maar niet te veel want   snelheid, creativiteit en wendbaarheid zijn vaak ook een kracht en voordeel.

Dit zijn de 5 groeipijnen die wij vaak tegenkomen bij start- en scale-ups en mijn tips!  

  • Verantwoordelijkheden
    Wie doet wat in het bedrijf? Dit vervandert vaak en medewerkers hebben soms te veel verschillende verantwoordelijkheden. Mijn advies;  zorg dat verantwoordelijkheden & kpi’s duidelijk zijn voor iedereen in de organisatie. Dit kan bijvoorbeeld goed via scorecards.
  • Stel het juiste team samen
    Wie werf je op welk moment? Hoe zorg je ervoor dat we de beste mensen op de juiste plek hebben zitten en dat zij blijven?In de praktijk kom ik bedrijven tegen met mooie ambities, maar vaak blijkt dat het management team in de huidige samenstelling niet in staat is om die groei te realiseren. Ondernemers zijn vol enthousiasme gestart met hun idee/ en organisatie maar niet altijd ook de beste CEO of Peole Manager om de groei te realiseren.Neem professionals aan en help medewerkers met hun ontwikkeling zodat ze kunnen meegroeien met de groei van de organsiatie.
  • Loslaten
    Voor veel ondernemers is loslaten een heel serieus thema. Gedreven door ondernemerschap is het voor hen heel lastig verantwoordelijkheden uit handen te geven als het bedrijf groeit. En toch is het nodig anders gaan ze zelf de grootste blokkade vormen voor de groei van de onderneming. Geef je MT heldere kaders, mandaat en leer vertrouwen op de collega’s binnen de organisatie.
  • Cultuur
    Start- & Scale-up’s hebben een eigen cultuur, maar hoe kan de kracht van deze cultuur gewaarborgd worden bij verdere groei?  Door cultuur continue uit te dragen geef  je indentitieit aan je organisatie; ‘wie zijn wij en waar staan we voor’. Zorg dat je bepaalt wat je values zijn en bepaal acties die hierbij horen. Een medewerker moet wekelijks tijd hebben om de acties uit te voeren (van een kaart bij ziekte- een teamevent- tot taart op je verjaardag.
  • Organisatiestructuur
    De organisatiestructuur veranderd continue en wat is de juiste structuur om de volgende sprong te maken? Opschalen is als het bouwen van een huis: het lukt niet als het fundament niet goed is gebouwd.
    Zorg dat de structuur staat en wijk hier niet wekelijks vanaf. Creëer ruimte als ondernemer om focus te houden op je stragetie.

Herkenbaar? Dit zijn uitdagingen waar elke groeiende organisatie tegenaan loopt. Daarom helpen wij ondernemers om het HR fundament neer te zetten om succesvol te kunnen doorgroeien.

Sanne van Es