Wat is de relatie tussen onboarding en behoud?

1 juli 2019

3 min

Hoe hoog is jouw uitstroom eigenlijk? Heb je moeite met behoud en begrijp je soms niet waarom iedereen zo snel weer vertrekt? Dan kan het zijn dat je onboarding niet goed in elkaar zit.

Onboarding is meer dan het inwerken van een nieuwe medewerker. Het is van belang dat de medewerker bekend raakt met het bedrijf, zijn nieuwe rol goed begrijpt en een connect

ie krijgt met de mensen die al werkzaam zijn binnen de organisatie. Want zeg eens eerlijk, het is toch prettiger om ergens te werken waar je je welkom voelt dan dat je het wiel opnieuw

Een paar tips voor een goede onboarding (ja sommige zijn bijna too obvious)

  • Zorg jij ervoor dat alles klaar staat voor de nieuwe medewerker op zijn eerste dag?
  • Natuurlijk de laptop en de telefoon, maar ook werkende inloggegevens en een emailadres.
  • Regel dat iemand direct aan de slag kan met het tot zich nemen van kennis, deel presentaties, informatie etc.
  • Laat iemand de cultuur ervaren door kennis te maken met een aantal collega’s de eerste weken. Zorg eventueel voor een mentor.
  • Neem de tijd om iemand te onboarden, prop dus niet alle informatie in 1 dag of week.

Een nieuwe medewerker een goede start geven is niet iets wat je in een week hebt gedaan, zorg dat alle informatie gedoseerd bij de nieuwe medewerker terecht komt. Vuur je alles in een week op iemand af, kan dit juist een averechts effect hebben.

Het klinkt wellicht heel intensief, maar als de hele organisatie meewerkt valt dit heel erg mee en je krijgt er een hoop voor terug.

Hier een aantal voordelen die het jouw opleveren als bedrijf:

  • Medewerkers zijn sneller productief en kunnen zelfstandig aan het werk;
  • Je uitstroom wordt lager;
  • De betrokkenheid van nieuwe medewerkers wordt verhoogd en zij dragen hierdoor ook sneller mensen uit hun eigen netwerk aan;
  • Medewerkers waarderen hun baan met een hoger cijfer;
  • Het verbetert de prestaties van je nieuwe medewerker.

Als iemand zich betrokken voelt en achter de cultuur en visie van een bedrijf staat wordt deze gemotiveerder. Iemand moet zich gewaardeerd voelen en part of the team om zich op zijn gemak te voelen binnen een organisatie. Door middel van een goed onboarding proces kun je dit bewerkstelligen en is de kans dat je mensen langer blijven bewezen.

Je mag best creatief zijn als het gaat om onboarding. Stuur een nieuwe medewerker bijvoorbeeld een pot snoep thuis, een paar dagen voordat hij moet beginnen, om mee te nemen naar kantoor en uit te delen. Meteen een lekkere binnenkomer voor de nieuwe medewerker. Of stuur een leuk pakket op waarmee de medewerker kan genieten van zijn laatste dagen, biertjes, chips, leuk blaadje en wat info over het bedrijf zodat iemand uitgerust en goed geïnformeerd aan zijn eerste dag kan beginnen.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het opzetten of verbeteren van jouw onboarding proces? Wij denken graag een keer met je mee.  

Door Sanne Franken