Storytelling, de nieuwe manier om te solliciteren!

28 November 2016

3 min

Begin november kwam NRC.next met een artikel over het gebruik van storytelling om te solliciteren. Ik was gelijk geïntrigeerd. In het artikel wordt verteld over Thomas Hontelez die na zijn studie besloot om in plaats van te solliciteren met de ‘standaard’ motivatiebrief, te solliciteren met een verhaal. Zijn verhaal was een verslag van een dialoog met een vriend waarin Thomas hem vertelde waarom hij ging solliciteren op de functie en waarom hij de geschikte kandidaat was. Een gewaagde manier om te solliciteren, die opvalt tussen de vaak vergelijkbare motivatiebrieven, omdat je als lezer een completer beeld krijgt.

Ik besprak dit met vrienden en studiegenoten en kwam erachter dat zij er eigenlijk nooit echt over na hadden gedacht dat dit een optie was en zich er niet bewust van waren hoe je dit dan aan moest pakken. Ik wil in dit blog toelichten wat storytelling is en hoe je het kunt inzetten in de zoektocht naar een leuke baan.

Storytelling is een vorm van persuasieve communicatie, door het vertellen van een beeldend verhaal, ontlok je een reactie bij de lezer. Het kan de lezer raken, waardoor deze je niet snel zal vergeten, omdat je de emoties en het intellect van de ander hebt aangesproken.
Het doel is natuurlijk dat je wordt uitgenodigd voor die ene baan die misschien wel meerdere kandidaten heel graag willen hebben.

Als ik kijk naar mijn vriendenkring, waar veel mensen net zijn afgestudeerd en op zoek naar een geweldige baan, dan zie ik dat een diploma alleen niet meer genoeg is. Je moet je onderscheiden om op te vallen tussen de stapel. Dit kan door, net als Thomas, je brief in storytelling vorm te schrijven. Om een voorbeeld te geven, onderstaande quote stond bovenaan het cv van een student van de Radboud Universiteit:

Geboren in het verscheurde Voormalig Joegoslavië heb ik aan den lijve ondervonden wat haat met een mens kan doen. Daarom wil ik uit de grond van mijn hart mensen met elkaar verbinden in een samenleving waarin elk individu in zijn of haar waarde wordt gelaten en de mogelijkheid krijgt om het beste uit zichzelf te halen. Daarom wil ik met al mijn kennis en ervaring bruggen slaan tussen verschillende culturen en geloven.”

Ik denk dat dit voorbeeld goed laat zien hoe storytelling bij kan dragen aan de beeldvorming. Deze quote overtuigt veel meer dat deze student goed zal zijn in het verbinden van personen, dan wanneer dit als korte competentie was weergegeven op het cv. Ik ben overtuigd van de kracht van storytelling en zeker van plan om het toe te gaan passen in mijn werk en bij mijn studie.

Met De Wervingsfabriek zijn we op zoek naar een junior recruiter, ik daag je uit te solliciteren via storytelling. Durf jij het aan? Solliciteren kan via deze link!

 

Door Lara Vreeke