Swapfiets

Head of Talent Acquisition

Internationale employer branding

400+ hires in 5 maanden

Swapfiets is een hyper growth organisatie en heeft als doel om in zoveel mogelijk steden hun swapfietsen aan te bieden. Hun missie is: “to realize more liveable cities. A city less congested, with cleaner air, healthier people and less waste”. In 2021 heeft Swapfiets de recruitmentactiviteiten gecentraliseerd naar hun hoofdkantoor in Amsterdam.

De vraag

Door de centralisatie was er onvoldoende structuur binnen het recruitmentteam ontstaan. Ook ontbrak het aan dagelijkse leiding. De Wervingsfabriek is gevraagd een head of talent acquisition (recruitment) in te zetten om samen met de CHRO van Swapfiets, Daniëlle Alewijn, een aantal doelen te realiseren.    

De opdracht was om het recruitmentteam te professionaliseren en om structurele oplossingen te bedenken om groei in 9 landen te kunnen realiseren. Ook moest het vertrouwen van de organisatie in recruitment worden hersteld. 

Onze inzet

Om het recruitmentteam te versterken en te professionaliseren, hebben we de volgende acties ondernomen:

  • Inzet van Guido, onze Head of Talent Acquisition.
  • Training van het bestaande Junior Talent Acquisition Team tot Recruitment Experts door Guido.
  • Lancering van een succesvolle internationale Employer Branding campagne.
  • Implementatie van een nieuwe referral campagne.
  • Ontwikkeling van een gedegen rapportagestructuur voor het MT.

Het resultaat

Door deze aanpak hebben we concrete resultaten behaald. De belangrijkste resultaten zijn:

  • Meer dan 400 hires gerealiseerd met een team van 8 personen.
  • Employer Branding campagne uitgevoerd in 9 landen.
  • In Duitsland resulteerde de Employer branding campagne in 54 hires voor minder dan 20.000 euro door middel van niche jobsboards en advertentieruimtes.
  • Cost Per Hire met 93% verlaagt (van 5000 euro naar 370 euro).
  • Een vaste Head of Talent Acquisition aangenomen ter vervanging van Guido, zodat het ingeslagen pad kan worden voortgezet.