Swapfiets
Head of Talent Acquisition
Internationale employer branding
400+ hires in 5 maanden
Swapfiets is een hyper growth organisatie en heeft als doel om in zoveel mogelijk steden hun swapfietsen aan te bieden. Hun missie is: “to realize more liveable cities. A city less congested, with cleaner air, healthier people and less waste”. In 2021 heeft Swapfiets de recruitmentactiviteiten gecentraliseerd naar hun hoofdkantoor in Amsterdam.
De vraag
Door de centralisatie was er onvoldoende structuur binnen het recruitmentteam ontstaan. Ook ontbrak het aan dagelijkse leiding. De Wervingsfabriek is gevraagd een head of talent acquisition (recruitment) in te zetten om samen met de CHRO van Swapfiets, Daniëlle Alewijn, een aantal doelen te realiseren.
De opdracht was om het recruitmentteam te professionaliseren en om structurele oplossingen te bedenken om groei in 9 landen te kunnen realiseren. Ook moest het vertrouwen van de organisatie in recruitment worden hersteld.
Onze inzet
De grootste uitdaging bleek het bestaande (junior) talent acquisition team te trainen tot recruitment experts. Onze head of talent acquisition, Guido Dekker, zorgde ervoor dat de recruiters weer als experts worden gezien. Hij begeleidde en trainde ze, zette een succesvolle internationale employer branding campagne én een nieuwe referral campagne op, en ontwikkelde een gedegen rapportagestructuur voor het MT.
Het resultaat
Met het recruitmentteam zijn er inmiddels 400+ hires gerealiseerd en we hebben een vaste head of talent acquisition aangenomen ter vervanging van Guido. Zo waarborgen we dat het ingeslagen pad vervolgd kan worden.